A Szent Görgy tér beépítése kapcsán rendezett beszélgetésen „Mezős Tamás KÖH-elnök egy ’94-es konferenciára utalt ahol a nemzetközi meghívottak arra a konklúzióra jutottak, hogy nem lehet a Vár egyes elemeit egymástól különválasztva kezelni. A WérGiDá-n megjelent sárkányos sorozatot mélypontnak minősítette.”
Hát itt van ez a gyöngyszem. Most mit írjak? Hogy aztbesztbazmeg? Azt? Hogy mi a tetves rohadt életért nem lehet valamit rendesen végigcsinálni ebben az országban? Hogy mikor lesz már valaki annyira keményfaszú, hogy a kulturális félmosolyok helyett azt mondja, ezt tettem, ez a következménye, és ezzel szembenézek? Most írjam azt, hogy mennyire szeretnék kádárkori értelmiség lenni? Hogy mennyire rohadtul nincs itt következménye semminek? Hogy milyen fasza is lenne bekerülni egy buliba, rendre mindent elcseszni, azt’ utána meg másokra mutogatni? Hogy mennyire jó lenne bulizni, olyan bizalmi körbe bekerülni, ahonnan ki sem lehet bukni? Elvégre én vagyok, itt vagyok, értek hozzá… hát a tököm ki van. Talán nem kellene elverni azokon a port, akik építészeti diplomával, építészeti képzettséggel építészetet csinálnak. Már ha érthető, hogy mire is gondolok. Meg nem kellene az utolsó homogén, belvárosi történelmi negyedünket felszámolni. Mondván, hogy faszádizmus. Ó..., hogy én mennyire szeretnék középen ülni és azon elmélkedni, hogy mi a mélypont… Elmondjam mi a mélypont?
Az a mélypont édes barátom, ahogy hatalmaskodó basák ülnek az intézetek élén; az, ahogy teljesítmény nélküli imbecillis penokefánok válnak sikeres talpnyalókká; ahogy a dolgoknak nincs következménye; az, ahogy a mediokrácia diadala kiírt minden kezdeményezést; az, ahogy a gerinctelenség hajlékonyságnak tűnik; az, ahogy a középszer a maga undorító tehetségtelenségével folyamatosan értéknek állítja be önmagát; az, ahogy sima mondatok mögé bújik a hazugság, az ahogy az opportunizmus és a gyengeség értékké válik; az, ahogy emberek a saját tehetségtelenségüket relativizálva mások teljesítményét rántják a pocsolyába, az, ahogy tiszta kezdeményezéseket, egyszerű, őszinte hangokat fojtanak el; ahogy az ötlet virágait sáskamód zabálják fel. Ez a mélypont tisztelt elnök úr. Az a mélypont, ahol fiatal emberek kutatási eredményeit és diplomaterveit lenyúlják. Az a mélypont, ahol a saját szellemi termékeket elzsarolják. Ahol a diplomával elért eredményeket ellopják. A mélypont ott látszik a hatvan éve szétlőtt Honvédfőparancsnokságon, a Király utcai undormányokon, a szóda helyén épült vércikin, az agyonzsigerelt tereinken, az elépített kilátásokon, az építészeti szeméttel telerakott Duna parton. A mélypont nem a szavakban van. Pláne nem az igazságban. Hanem a tettekben. Ahogy kollégák egymást torkát harapják egy megbízásért, ahogy egymást inszinuálva járatják le hivatásukat. A mélypont ott van, ahogy kígyónyelvvel fiatal szakembereket korrumpálnak, ahol etikáról, ideáról vallott nézeteket sároznak. A mélypont abban a suttyóságban van, ahogy mi magyarok létezünk. A mélypont ott van, tisztelt elnök úr, hogy ön, ezek után még mindig regnál. Ez a mélypont. Meg az, hogy ezután az írás után megint engem fognak basztatni…
2009. április 20.
Mélypont
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)

17 megjegyzés:
A féltudású magyar elit.
Ez ugrott be erről az írásról...
http://index.hu/velemeny/jegyzet/feltud070321/
Nyugi ecsém! Intézmény vagy. A sárkány sztori visszhangjai 80%-ban tőled merítenek idézeteket. Mezősnek pedig a sztorival való szembesülés valóban lehetett mélypont az életében. Tehát minden stimmel. :)
bázzz, mi épült a szóda helyén????
csak nem ?
Ezeket én keverem. Az első ilyen kulthelyről beszélek a Kazinczy utcában, amit egy külső parkolón keresztül lehetett megközelíteni és tényleg egy belső "belső" udvar volt. Hogy mi van a helyén - pontosabban a külső parkoló helyén? Egy társasház olyan fémkorlátokkal, mint ami a 80-as évek végén PoMó-nak számított, merthogy a fémrudak közé fémháló volt hegesztve. DE. Ismétlem, lehet hogy tévedek, és azt a helyet máshogy hívták.
(A hely szerintem a Szimpla kert első inkarnációja volt, de megesküdni nem mernék rá.)
A "mélypontot" az Elnök nem a saját szempontjából értette? Csak próbálpom értelmezni az olvasottakat...
A Szóda az árvízi hajósról és (egyenlőre!) nem a mélyvizi bloggerről elnevezett Wesselényi utcában van. Ennek kihelyezett szlöm-egysége, a Szóda kert Élveztem a volt egyszer egy vadnyugat elemzéses részt, bár ahány befogadó, annyi értelmezés. Ezek után viszont nem értem miért csodálkozol rá a tervtanácsokra. Ezekre is igaz az előbbi mondat. Viszont maga a problémafelvetés adott egy ötletet holnapra. Azaz mára.Szóda udvar a Dob utcában, aztán pedig a Corvin tetején, majd a József Nádor téren. A Szimpla Kert (A Kertész utcai Szimpla és a Dupla előretolt szabadtéri szlöm helyőrsége) volt a Kazinczy-ban, azon a külső parkoló telken átrongyolva, falat bontva, amit Gida emleget, míg át nem költözött közelebb a Rákóczi felé és a másik oldalra, a K. 14-be, ahol azóta is tenyészik. Az első kulthely? A Kazinczyban igen. A Zöld Pardon (ma inkább már Por Pardon), a Rác Kert (béke poraira), a West Balkán a kopaszi gáton (RIP), és a Pótkulcs (mi van vele?) voltak ebben a műfajban. A sorrend már az idő és az alkohol homályába vész. De így szép.
mindenkitől bocs, de valahogy egy korábbi szövegdarabom az előző bejegyzés közepében találta magát. rejtélyes...
Ajánlom a Mélypont presszót a Magyar utcában, 23-as szám, ha jól emlékszem. Lehűsít.
Igen, ez így van (ahogy a cikkben írva vagyon). Nem is értettem, hogy hogyan lehet az, hogy a beszélgetésre meghívják egyáltalán, de ha már meghívják, nem hangzik el egy szó sem arról, hogy mit tudunk - "pc"-n fogalmazva mit nyilatkoztak építészek a Wérgidán - az ő szerepéről. Az volt az érzésem, hoyg kicsit ez is alátesz, hogy ő még mindig verés nélkül ússza meg a közszereplést. Megdöbbenve látom, hgy még az építészhallgatók sem bojkottálják, (szakestélyen vállalt szerep), mintha nem értették volna meg, hogy milyen módszerekkel "bízik a fiatalokban", vagy hogyan fogalmazott. Amúgy ezért is tettem fel sms-ben azt a kérdést, amire ez lett a válasz, örülök, hogy Somlyódi Nóra felolvasta. De miért van az, hogy a többiek szerint ez nem tartozott a témához? Bár ismétlem magam, de azért, mert aggaszt, hogy mi magunk is legitimizáljuk őt, durván.
bálintnak: hogy mire gondolhatott mt, amikor a mélypontot emlegette, ahhoz itt a forrás a poszt végén, a 114. perc táján :) http://kek-talalo.blogspot.com/2009/04/az-allatkert-metafora-varra-varva.html
Egy pillanatra teljesen megtévesztően önkritikának tűnt. Egyébként két hónappal ezelőtt úgy volt, hogy mt-t menesztik, de nem a kárlajstrom miatt, hanem mert borsot tört egy milliárdos orra alá. Gyorsan kellett volna utódot találni, de nem akadt. Ennyit az illúziókról
mt szarjon sünt!
Totál egyetértek, bár nem szokásom másokat elítélni, de ez az ember tényleg maga a mélypont. Szombathelyen tapasztaltam, ahogy megpróbált lenyomni egy építészkollégát, mondván ez a város az ő területe.
Kedeves WérGida,
elég lett volna az utolsó három mondat!
Ezek közül az utolsót el is hagyhattad volna.
Azzal viszont messzemenően egyetértek!
Szerintem MT "kolléga" a mélypontot már ott elérte, amikor műemlékvédelem előadáson arról mesélt, hogy gömbös gyula mekkora nagy megmentője volt a műemlékeknek, és hogy a pesti zsidónegyedet műemlékként kezelni szakmailag megalapozatlan (három mondattal előtte: műemlék az, ami építészetileg, vagy a történelem szempontjából jelentős).
Építészeti kérdésekben lehet okl. építőmérnöknek dönteni? Erről hajlamosak vagyunk nem szót ejteni, vagy csak az én szememet szúrja?
Kedves garage!
MT-vel nem az a legnagyobb baj, hogy először építőmérnöki diplomát szerzett. A kicsikrumplis mélypontok sokkal pikánsabban hangzanak (már, ha nem városi legendák - de miért is lennének azok).
Mellesleg:
Tanulmányai:1971-76 BME Építőmérnöki Kar
1976 okl. építőmérnök (szerkezetépítő szakon)
1982-84 Építészmérnöki Kar Műemlékvédelem Szakmérnöki Szak
1984 okl. műemlékvédelmi szakmérnök
Tudományos fokozat:
1983 dr. techn. BME Építészmérnöki Kar (építészettörténet)
1996 a műszaki tudomány kandidátusa (építészettörténet és -elmélet)
1996 PhD BME Építészmérnöki Kar (építészettörténet és -elmélet)
2002. dr. habil. BME Építészmérnöki Kar (építészettörténet és -elmélet)
Tehát az azért látható, hogy érdemben foglalkozott valamiféle építészettörténeti témákkal (valszleg időben is többet, mint az építőmérnöki stúdiumaival).
Szóval ez kb. olyan érv, mintha a hülye kinézetével, vagy a hülye hanghordozásával kapcsolatban vonnánk le messzemenő következtetéseket (ami ugyebár sajnos majdnem alacsonyabb színvonal, mint MT "életműve").
mindig azon szórakozom a legjobban, amikor xy tervtanács véleményez, és azon izzad, hogy valamit kitaláljon, ami elfedi azt az alapdilemmáját, hogy hogyan tud szakmailag hitelesnek tűnő véleményt mondani anélkül, hogy lenne az eszköztárunkban a következetesség legcsekélyebb látszatát biztosítani képes szakmai elméleti rendszer, ami alapján képes lenne A illetve B politikai döntést szakmai szempontból alátámasztani.
Ennek fényében azon röhögök leginkább, amikor megcsontosodott szakmai szervezetek a tervtanács megerősítésében vélik a jövő szakmai színvonalát biztosítva látni...no comment…tényleg…no comment
MT életművéből kimaradt, hogy 2008-ban DLA-t kapott Pécsen.
Hát nem érdekes?
Megjegyzés küldése