Fotó: Bujnovszky Tamás |
2000-ben, amikor még fel sem merült
bennem, hogy valaha komolyabban is fogok építészeti prózával foglalkozni, felkérést
kaptam egy szöveg megírására, amelynek tárgya Janesch Péter Széher úti villa-átalakítása
volt[i]. Nagy
rössel vetettem magam a munkába, amelynek végeredménye azonban nagyon nem tetszhetett
Janeschnek. A publikációt letiltotta, Csanády Pál az utolsó pillanatban a saját
szövegével volt kénytelen helyettesíteni ezt az írást. A kritikát olvasva Janeschnek
az jöhetett le, hogy nem értettem meg, hogy miről beszél és ez utóbb persze engem
is elbizonytalanított. Egyáltalán nem volt könnyű ugyanis egy olyan házról írni,
amelyen az összes megoldás – legalább
is látszólag – kíméletlen pénzügyi racionalitás eredménye. Két dolog ötlött föl
bennem most, hogy újraolvastam a szöveget. Az egyik, hogy nagyon nem tetszik az
a bikkfanyelv, amellyel megírtam. A másik pedig, hogy
azért van némi igazságom még annak ellenére is, hogy olyan dolgokat kértem
számon Janeschen, amelyeket nem akart felvállalni, miközben elsiklottam afölött,
amelyet elvállalt. Nem volt ez nyomasztó teher, de jól esett azzal törlesztenem,
hogy az ATRIUM magazin 2005-ben[ii] újrapublikálta
a házat. Ezzel a villával egyébként azóta is foglalkozom különböző egyetemi
kurzusokon, hol ilyen, hol pedig olyan felhanggal. Node jöjjön a szöveg.
Az építész Janesch
Péter, 1953-tól datált impresszív és fordulatos curriculummal, személyes
élményeit, szorongásait építészetében megélő életművel. Bevallása szerint jelen
tárgyalt házának öltöztető homlokzatképzése tudatos válasz az életmű egy
korábbi darabjára, saját lecsupaszított családi házára. Ebben az esetben
épületünk nem a környezetével, hanem építészével kommunikál. Janesch
életműépítész, az életmű tudatos, az „én” – nel folytatott intellektuális
diskurzus tárgyi emléke. A mentalitás köldöknéző, az objektek közvetítéséhez
Janeschnek egyéb médiumra, a szövegre is szüksége van. Jelen folyóirat 1998.
Évi 4. Számában „Kertvégi ház” címmel megjelent, saját szaunája kapcsán
szerkesztett írása például a tárgy fölött köröző élménybeszámoló és az
orientalista tradícióelemzés furcsa elegye.
A megrendelők – az
asszony három, a férfi egy korábbi házasságból származó gyermekkel –
értelmiségiek. Társadalmi státuszuknak megfelelően kompetenciájuk határvonalát
a program meghatározásában szabták meg, egyebekben Janesch elképzelése döntött.
Az attitűd összhangot teremt a közösségben elfoglalt (kiérdemelt) hely, és a
lakókörnyezet reprezentációs képessége között. (Az 1994 és 1998 közötti miniszterelnök Horn Gyula családi házának
építését társadalmi és pénzügyi botrányok kísérték. Arról nem esett szó, hogy a
második számú közjogi méltósággal járó kérdések megfeleltethetőek –e az épület
által megfogalmazott reprezentációs válaszokkal.)
Az épület története
Budapest bombázása előtti időszakban kezdődik. Az egykori építtetők 1943-ban
kaptak engedélyt kétszintes családi ház építésére. A még befejezetlen épület a
háború alatt találatot kapott. Az elkészült és épségben maradt szerkezetekre az
új tulajdonosok 1949 és 1958 között engedély nélkül építettek egy 67 nm-es,
sátortetős családi házat. Az építésügyi hatóság 1959 novemberében adott ki
fennmaradási engedélyt. 1978-ban a tulajdonosváltás az épületet garázs és
lépcsőházi bővítménnyel látta el, minek következtében a tetőfelépítmény
bütüfalas, enyhén bontott tömegű nyeregtetőre módosult. Jelen bemutatott
változat 1998-végén készült el. Izgalmas út, mint minden saját élettel
rendelkező tárgyé. Természetéből adódóan ez még tart, nincs happy end.
A legfőbb erény a
nincs happy end. Az imént tárgyalt kacskaringós történet irodalmi vége
beláthatatlan távlatokig vezet. Személyes beállítottság szerint lehet
foglalkozni akár azzal az utolsó tégla sorsával is, amely a Széher út 64.
esetleges bontásából marad ránk. Érdekesebb kérdés a formai befejezettség
lehetősége, mivel Janesch Péter háza végletes, mikrokörnyezetétől dacosan elütő,
magas szintű architektúrát képvisel. Ha a majdani átalakítások során az akkori
értékítéletünk szerint jobb, szebb, okosabb, tetszőbb épület keveredik ki,
amely a múltjával való összevetést is kiállja, akkor a történet folytatódott.
Ha nem, akkor ezen a ponton a ház formai története megállni látszik. Kiskaput a
külső anyagok időnek és időjárásnak kitett változása, új jelentéssel gazdagító
csúnya, vagy szép amortizációja jelent.
Az előzmények és előképek
tekintetében az épület intellektuális panoptikum. A Janesch által elért és
feldolgozott kulturális háttér majd összes eleme tetten érhető. Az utcai
homlokzat egy Graz-i szociális lakás képével indít. Az egy alomból származó
három gyerek kiemelt bungalója vállalt BAUHAUS környezetbe történő illesztésével
és az épület toldozott történetével a háttérben direkt utalás Tom Wolfe: „A
Bauhaustól a mi házunkig” című írására. A homlokzati burkolatok buher jellege
Janáky István spontánnal és befejezetlenséggel kapcsolatos gondolatait idézi. A
bejárati homlokzat dacos reakció arra az embertelenségre, amiben véli, hogy
élünk. Az „öltöztető” homlokzat–képzés korábbi, lecsupaszított saját családi
házát ellenpontozza. Az anyaghasználat, a nyíláskiosztás és az arányok a 70-es
évek építészeti eredményeinek újraértelmezése, középpontjában avval a
szándékkal, hogy az akkor lejáratott anyagok itt helyzetbe kerülhessenek.
Ez így túl
sok.
A rengeteg
allúzió, reakció, frusztráció közepette nem derül ki, hogy ő mit akar. Mi az,
az akár egyetlen egy mondat, amit ha ez az épület elmond, akkor sikerül tovább
bonyolítania nem csak ennek a háznak, hanem az összes háznak a történetét?
A már
említett kiemelt bungaló például kérdések özönét veti fel. Miért kap kiemelt
szerepet, amikor a negyedik gyermek szobája szolid sarokablakkal kerül
jelzésre? Miért fontos a külön alom családon belüli definiálása? Szükséges-e a
családszerkezet – egy és három előző házasságból származó gyerek – építészeti
eszközökkel történő megjelenítése? A bungaló funkció ismeretében nem
túlmagyarázott-e a ház a házon elv? Mi az oka az additív tömegkezelésnek,
amikor a többi utólagosan elhelyezett tömeg kontúrba simul? Az additív tömeg
könnyűszerkezetét miért kell anyaghasználattal is definiálni, mikor az egyéb
könnyűszerkezetes tömegek a homlokzatba simulnak? Miért szükséges az eddigi
építési fázisok és tömegek homlokzatképzéssel történő egyesítése,
felöltöztetése ha az additív tömegképzés az előbbi hatását gyengíti?
Amíg a
szimpátia ízlés kérdése, addig megszeretni valamit csak annak megismerése után
lehet, az okosat pedig könnyebb megismerni.
Koncepcióról
tehát nem beszélhetünk. A tárgyalt gondolati heterogenitás mellett viszont
tetten érhető az igény egy külső csomópontoktól mentes, térszervezésében a 6
fős család igényét tökéletesen körülíró épület formálására. Hangsúlyozom: nem
egyszerűség, hanem Janesch Péter szavaival élve csomópont nélküliség.
Esetünkben ez művezetéssel, szóbeli instrukciókkal kontrollált homlokzati
részletképzést jelent. Hiába húzós gondolat, a formálási igény elvékonyítja,
Janesch Péter építészeti felkészültsége pedig marginális helyre szorítja.
A szótár, amellyel
az épület kommunikál, majdnem konzekvens. Funkcionális, anyaghasználati és
elhelyezkedési szimmetriák egyaránt felismerhetőek.
Nyersfa
palánk vizuális szeparáció a kerítésnél, a földszinti terasz mellvédjénél,
valamint az emeleti terasz oldalkert felé eső szakaszán.
A lábazat látszó vasbeton kéreg.
A II.
Világháború után befejezett eredeti épület szerkezetei egységesen vakoltak.
Építőlemez
burkolatok a nedvességtől védett egyéb falfelületeken, általánosságban betonyp,
a három gyerek, mint egy alom rátett blokkját képző félnyeregtetős bungaló
esetében impregnált OSB.
Ellentmondás, hogy az épület együttdolgozását biztosító új
vasbeton födém az előkerti homlokzaton sötétszürke, a hátsókerti homlokzaton
pedig fehér. Elfogadható magyarázat a kivitelezési pontatlanság, ám egy
patikamérleggel kidekázott kicsi épület ezt nem viseli el. Szintúgy érthetetlen
a II. Világháború után befejezett eredeti épület előkerti homlokzati
szakaszának elburkolása.
Az épület
homlokzatonként a fentiek ellenére koherens vizuális megjelenést nyújt, átfogó
anyaghasználati koncepcióról ellenben nem beszélhetünk. Az eredmény széteső
nézeti képek, melyeket az okosság helyett az ösztönös formálási képesség és a
kifinomult, magasan pallérozott esztétikai érzék tart össze.
Jelen írás tehát
Janesch Péter Budapest, II. kerület Széher út 64. Szám alatti épületével
foglalkozik. Ebben az esetben egy olyan szöveg kerekedett ki, amely kellő fogás
híján csak köröz a középpont felett. A tárgy és a szöveg közötti távolság nem
áthidalható. Ha az lenne, nem lenne érdemes a leírt tárgyat – jelen esetben ezt
a házat – megnézni.
Fotó: Bujnovszky Tamás
Fotó: Bujnovszky Tamás
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése