2015. július 16.

Peter Zumthor: A szépség kemény magva


A magyar építészeti elit a rendszerváltás környékén kezdett plátói szerelmet táplálni a svájci építészet felé. A Mesteriskola által szervezett kirándulás, Moravánszky Ákos Svájcban élő építészettörténész támogató rokonszenve és az ARC’ című folyóirat első, Svájccal foglalkozó tematikus száma csak tovább mélyítette ezt a szimpátiát. A két ország hasonló mérete, illetve a szabadság euforikus érzete reálisan vetette fel annak lehetőségét, hogy idővel Magyarországon is épülhetnek majd olyan minőségű épületek, mint Svájcban. A következetesen képviselt modernitáson túl rendkívül vonzó volt, hogy az akkortájt a világhír küszöbén álló építészek mint a Herzog és De Meuron, illetve Peter Zumthor olyan tényezőket vizsgáltak mint a hely és az identitás. Álombeli épülettáj kezdte jellemezni Svájc építészeti tematikus parkját, ami a műszaki-megrendelői kihívásokkal együtt is követendő példaként merült föl a hazai építészet horizontján. A már említett ARC’ folyóirat 1999-es első száma kívánta elméleti keretek közé fogni ezt a hevületet és több kulcsfontosságú tanulmány mellett megjelentette meg Peter Zumthor esszéjét is. Az Adolf Loos szövegeit idéző írás hamar oktatási anyaggá vált, megállapításait Szalai András előadásai több ízben citálták. De épp így hatott Janáky István írásművészetére is, akit egy ideje már foglalkoztatott az abszolút szépség mibenléte.

Részlet az esszéből:
Hetekkel ezelőtt véletlenül belehallgattam egy rádióműsorba William Carlos Williams amerikai költőről. Az adás címe: „A szépség kemény magva” volt. Erre a mondatra fölfigyeltem. Kedvemre való elképzelés, hogy a szépségnek kemény magva van. Ez az összefüggés szépség és kemény mag között az építészetre gondolva ismerősen cseng. „A gép olyan tárgy, aminek nincs fölösleges része”, mondta Williams – hallom – és rögtön tudni vélem, mit akar ezzel mondani. Ezt a gondolatot feszegeti Peter Handke is – azt hiszem – amikor értelem szerint azt mondja, hogy a szépség a természetszerű, a mesterkéletlen dolgokban rejlik, amelyek nincsenek megterhelve jelekkel, vagy üzenetekkel, és hogy elkedvetlenedik, ha a dolgok értelmét nem tudja ő maga felfedezni, felfedni.
Fotó: Peter Zumthor: Saint Benedict Chapel, Sumvitg, Graubünden, Switzerland, 1988
 
Az esszé PDF-ben. /37 KB/

Nincsenek megjegyzések: