2016. április 21.

Adolf Loos: Otto Wagner

A Göttweihgasse csak két házból áll. Néhány évvel ezelőtt valami dolgom akadt abban a házban, ahol a telegráf hivatal található. Már az előcsarnok is feltűnt, de a lépcsőfeljáró egészen zavarba hozott. A ház biztosan nagyon öreg, a 19. század közepe táján épülhetett. És mégis: ezt az előcsarnokot, ezt a lépcsőfeljárót csak egy valaki építhette: Otto Wagner.
Fejcsóválva vettem szemügyre a házat kívülről. Hiszen egyébként jól ismertem, most azonban új szemmel néztem rá. Tényleg, a külsejében is volt valami Otto Wagner szelleméből. Mindig kedvemet találtam abban, hogy nyomozzak bérházak elfeledett építészei után. Hogy mely házakat építette Hetzendorf von Hohenberg, a Josefsplatzon álló Pallavicini palota építésze, könnyedén meg tudom állapítani. Lépésről lépésre Otto Wagner munkáira is rátaláltam, s ő maga erősítette meg mindig, hogy igazam van. Így a pompás Opera Cafét, a hatvanas évek első felének egyik legfinomabb építészeti teljesítményét, melynek finomságai iránt sajnos elvesztettük az érzékünket. Most tehát ismét felkerestem Otto Wagnert, s beszámoltam neki kutatásaim legfrissebb leletéről.


Forrás: Adolf Loos: Ornamens és nevelés. Válogatott írások. Terc Kiadó 2004 (Bevezető tanulmány, válogatás-szerkesztés, fordítás: Kerékgyártó Béla)

Nincsenek megjegyzések: