Ha egy művészet leglényegét próbáljuk kikutatni, először fejlődésének korai szakaszánál kell
elidőznünk, ahol az alkotó és a művészetet élvező ember még egy és ugyanaz a személy. A
műalkotás ugyanis – bármely művészeti ághoz tartozzék – mindenekelőtt emberi kéz műve,
azaz az alkotó ember kezének és munkaeszközeinek segítségével jön létre valamely
rendelkezésre álló matériából: tehát nem is lehet más, mint ember és anyag kölcsönhatásából
létrejövő eredmény. Méghozzá – elsősorban – olyan eredmény, amely az alkotás közben
motorikusan működésbe lépő apparátustól, talán éppen a teljességnek tekinthető emberi
szervezet felépítményéből származik – amely szervezetből egyben a szellemi adottságok és az
akarat lehetőségei is fakadnak. Ha ezt alkalmazzuk az építészetre, az eleve megvéd attól az
egyoldalú tévúttól, hogy – hamar megfeledkezvén a testnek és érzékszerveinek az alkotásban
játszott szerepéről – azonnal alkalmasnak véljük magunkat arra, hogy magasabb rendű
szempontokat érvényesítsünk. Így elkerülhetjük azt a különös kizárólagosságot, amely a
képzőművészeti alkotásban a látást tekinti a legfelső hatóságnak, és egy műalkotást csak annak
mértékében ismer el, hogy az mennyire a szem követelményei szerint lett alakítva, és
mennyiben felel meg a szemlélő pusztán optikai hozzáállásából fakadó elvárásoknak. Azonban
az a mester, akire ezzel az elmélettel utalunk, maga is megfogalmazta a figyelmeztetést: az
ember nem pusztán és kizárólagosan „látó teremtmény” [Augengeschöpf], azaz szó szerint
véve „csupa szem”, mint ahogy a hallgatást illetően alkalmanként azt ígérjük, hogy „csupa fül”
vagyunk. Eme úgynevezett magasabb rendű érzékek állítólagos előjoga mindenesetre csak a
magasan fejlett szellemi műveltség fázisában valósulhat meg, amelynek kezdetei messzire
nyúlnak vissza, és amely általában jelentős haladást és akár évezredes történelmet feltételez.
2016. április 25.
August Schmarsow: A téralakítás mint az építészeti alkotás lényege
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése