Ha a gondolkodás történetét nem egyszerűen különböző nézetek és eszmék tárházának
tekintjük, hanem azok kialakulását – ha tetszik fejlődését – valamely kor sajátos politikai és
társadalmi állapotaihoz kötjük, akkor a koramodern, és különösen a reneszánsz kor és az
utópiák viszonyát illetően különösen sok és izgalmas következtetést vonhatunk le. A
reneszánsz ugyanis – minden híresztelés ellenére – nem, vagy legalábbis nem elsősorban
valaminek az újjászületése és nem valamihez való visszatérés, hanem sokkal inkább valami
újnak a születése. Valami olyasmié, ami valóban új, sőt maga az újkor. Ez azonban nem
egyszerűen a legújabb történelmet jelenti, hanem az újdonság minőséggé válását, és azt, hogy
az újnak elsősége van mindennel szemben, ami régi. Az elmúlt dolgokhoz való visszanyúlás
vagy az újjászületés legfeljebb az újdonság legitimálására szolgál, és arra, hogy az ex nihilo
teremtés lehetetlenségének vádját elkerülje. Mindazonáltal a kérdések nem egyszerűen az
újdonság körül forognak, hanem sokkal inkább az ember helyének meghatározása körül. A
reneszánsz korában a művészet, a filozófia, a tudomány és a vallás vitái, mind az ember új
helyéről szóltak. Egészen pontosan arról, hogy hogyan viszonyuljanak istenhez, hogyan
viszonyuljanak halandósághoz és halhatatlansághoz, és hogyan értelmezzék az ember istenhez
való hasonlatosságát. Az ember innentől kezdve már nem kizárólag a túlvilágon vagy a
hagyományban kereste az igazságot és az igazságosságot, hanem képzelőerejét szabadjára
engedve, az emberi lehetőségek korlátlan területére lépett. Az ember ezzel szétfeszítette régi
világa határait, homo creatorként saját világának teremtőjévé, értelmének törvényhozójává
vált, aminek következményeként fantáziája soha nem látott mértékben megélénkült és világa
kitárult. Ezek a körülmények ahhoz vezettek, hogy az ember kezdte elbízni magát, és a
boldogság eleddig egyetlen lehetséges helyét kiegészítette a földi boldogság lehetőségével. Ez
azonban már nem a megváltottság tudatából származott, hanem az emberi cselekvés
eredménye volt.
Ennek a fejleménynek egyik legsúlyosabb következménye a politika önállósodása és
moráltól való végső elválása volt. A reneszánszt megelőző korokban a politika és a morál
elválaszthatatlanul összetartoztak. Arisztotelész számára az etika a politika része volt, a
középkorban pedig az uralkodó és az állam lépett a politika helyére, de mindezt egy isteni
rend nevében, annak egyfajta szimbolikus megfeleléseként. A reneszánsz ezzel szemben
lehetőséget nyújtott a politika emancipációjához. Ennek jele, hogy a 16. és 17. század
folyamán két új politikai-filozófiai műfaj született meg. Az első arra az alapvető körülményre
reflektál, hogy a politika legfontosabb kérdése immáron nem az igazságosság lesz, hanem
maga a hatalom. Machiavelli a hatalom technikáira, Hobbes a hatalom eredetére kérdez rá, ám
a legfontosabb nem az erre adott válasz, hanem az, hogy elképzeléseikből minden további
nélkül ki lehet hagyni Istent, és így meg lehet kerülni az igazságosságra vonatkozó kérdést.
A tanulmány PDF-ben /199 KB/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése