Gyermekkorunkban a mesék hallgatása közben képzeletünk fantasztikus tájakat, helyeket,
tereket, távlatokat épít fel, amelyeket addig sohasem láthattunk. Elképzeljük az égigérő fát, az
Óperenciás tengert, a világ végét, ahol a semmibe lógathatjuk a lábunkat, elképzeljük, ahogy
az egyik világból átjárunk egy másikba, majd egy harmadikba és vissza. Hogy a látásnak
ebben az "ártatlan" időszakában hogyan és miből építjük fel képzeletünk világát, nehéz
megmondani. A gyermeki képzelet világa azután örökre bezárul a felnőtt számára, de a felnőtt
képzelete valamilyen rejtett csatornákon keresztül mégis ebből a kincsesházból táplálkozik. A
képzelet helyei később sem tűnnek el az életünkből, ám ezeket öntudatlanul is már jórészt
tapasztalataink, élményeink segítségével építjük fel. Jól emlékszem, amikor gimnazistaként
egy kassai antikváriumban gót betűs Goethe köteteket vettem néhány koronáért. A "Dichtung
und Wahreit"-et kezdtem olvasni.
Elképzeltem magamban az 1750-es évek Frankfurtját, a
szűk utcákat, a házakat, a kapualjakat, a városfalat, a falhoz kifutó kertek alján a gyermekek
rejtekhelyeit, a Majna hídját, a város életének kivételes, ritka nagy eseményét, Mária Terézia
férjének, Lotharingiai Ferencnek német-római császárrá koronázását. Akkor még egyáltalán
nem ismertem korabeli ábrázolásokat sem a városról, sem koronázási ünnepségekről. Amit
akkor elképzeltem, abból sok mindenre pontosan már nem emlékszem, de bizonyos
részletekről egészen pontos képeket őrzök, amelyek hosszú idő óta változatlanok. Látom a
hatalmas bolthajtásos kapualjat, amely még a szikrázó, napfényes nyárban is kellemesen
hűvös és sötét. Minden zugból a szülői ház biztonsága árad. Falépcső nyílik a kapualjból és
több üvegezett ajtó, olyanok, mint azok a régi tálaló szekrények, amelyeknek gazdagon
erezett szürke márvány lapjain a nagymamámmal az otthon főzött szaloncukrot csomagoltuk
karácsonykor. Sötétes barnás érett, öreg fa ajtók, generációk életének barátságos, segítő
szolgálói. A kapualj előtt szűk utca, az utcára üzlet nyílik, de az üzletbe a házból is be lehet
menni. Az emeletre vezető lépcső halkan nyikorog, ha valaki jár rajta. És odafönt a
nagymama szobája, titkokat rejtő világ. Koromat tekintve, ennek alapja már valamely
valóságos élmény is kellett, hogy legyen, de ezt már nem tudom azonosítani. Goethe
gyermekkorának Frankfurtja elpusztult a második világháborúban, én pedig a háború utáni
Frankfurtban azóta sem jártam. A bennem élő kép nem tudom, hogy honnan származik, mégis
mindig megtalálom, és ha felidézem magamban, mindig megnyugvással tölt el. Ha pontosan
tudnám, hogy mi e képek forrása, akkor valaminek az emlékének, egyszerűen múltnak
tekinteném. Így azonban, a mesék tájaihoz hasonlóan örökre a jelenhez tartozik.
A tanulmány PDF-ben /34 KB/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése