Kismonográfiámban több helyütt hivatkozom Victor Papanek designdefiníciójára.
Nem véletlenül, megítélésem szerint ugyanis ennél
frappánsabb meghatározásra – ahogy mondani szokás – a dolog
természetéből következően nemigen lesz módunk. Papanek szerint a
design tudatos és egyszersmind intuitív törekvés az értelemteli rend
megteremtésére. „Rend a káoszból” (ordo ab chao), ahogy a régiek
mondták. Mármost ezek után csupán a rend és a rendetlenség fogalmával
kell szembenéznünk, s akkor Papanek bon mot-jával egész jól
eligazodhatunk a designkultúra útvesztőiben. Polcz Alaine immár
legendássá vált, témába vágó könyvében nemes egyszerűséggel lényegi
és formai rendről és rendetlenségről beszél, mi több azokról az
„átmeneti állapotokról” is, ahol a lényegi rend formai rendetlenséggel
párosul – ezt a szerző „jó rendetlenségnek” nevezi, de gyakran
használjuk erre a jól ismert típusra a kreatív rendetlenség fogalmát
is – ; illetve ahol a lényegi rendetlenség formai renddel társul – ez a
„rossz rend” Polcz Alaine szerint, magam pedig ezt gyakran bürokratikus
rendnek nevezem közép-európai mivoltomnak köszönhetően.
E szellemes mátrix működtetését csak cizellálja, ha figyelembe
vesszük, hogy a káosz fogalma sem örökkévaló, s hála a modern tudománynak,
az ordo ab chao immár jó ideje mást jelent, mint a régiségben
jelentett. A káosz fogalmát ugyanis ma már nem feltétlenül
a rend mitologikus ellentéteként értelmezzük, de sokkalta inkább a
még fel nem ismert rendként. Mert talán az is elképzelhető, hogy a
világegyetem nagy építőmestere (vagy nagy designere ?) tényleg tökéletes
művet alkotott, ám a salamoni templom mikrokozmoszában
visszatükröződő eszményi terv értelme aztán az emberiség hibájából
végül elhomályosult… Legyen a kortárs káoszkutatás a letűnt aranykor
visszaidézésének legjobb eszköze, avagy az univerzum törvényei
kutatásának legtökéletesebb tudományos módszere, a káosz fogalmával
semmiképp nem bánhatunk már abban a törzsi és archaikus
értelemben, amely a nem ismert világot s az onnan érkezőket a gyehenna
szörnyűségeivel, s ördögi gonoszsággal ruházza fel. A rendteremtésnek
ez a rigid formája ugyanis minden híreszteléssel ellentétben
nem szellemi igényünk, hanem csupán „neurotikus szükséglet”,
amitől érdemes hamar szabadulnunk – legalábbis a radikális katalán
gondolkodó, Xavier Rubert de Ventós, szerint. A rendteremtés archaikus modelljei
– így a sokféle mitikus kozmogónia is – neurotikus
jellegüknél fogva alapvetően kirekesztőek voltak, az elkülönítés, az
elhatárolás s a küszöbelvek működtették azokat. A befogadó designkultúra
rendteremtő modellje szerint azonban a rendet a világban és
a világgal kell megalkotni, s nem a világtól elkülöníteni azt. Papanek
meghatározása ebben az értelemben ezentúl inkább így hangzik: a
design tudatos és ösztönös törekvés a rend felismerésére.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése