A „Tárgyak és társadalom I. Tárgykultúra és tárgykultusz” című kiadványban (MIE,
Budapest, 2002) megjelent „Tárgyak szimbolikája” című cikkünkben2 megpróbáltuk sorra
venni annak a folyamatnak összetevőit, amelynek során az egyes tárgyakhoz szimbolikus
jelentések kötődnek, illetve azt, hogy másfelől a tárgyak tulajdonságainak mely elemei
alkalmasak arra, hogy szimbolizálódjanak. A tárgyszimbolikáról szóló gondolatmenet
folytatásaként, a mai társadalom (egyes csoportjainak) a tárgyakkal kapcsolatos kulturális
gyakorlatával való szembesítéseként végeztük el 2002 és 2004 között azt az empirikus
kutatást, amelynek az eredményeit az alábbiakban ismertetjük.
Előbb azonban néhány olyan problémára szeretnénk felhívni a figyelmet, amellyel a
tárgyszimbolika kutatóinak számolniuk kell.Először is a huszadik századi
társadalomtudományban eléggé általánossá vált az a gondolat, hogy ha egy társadalmi
jelenséget meg akarunk ismerni, akkor annak legalábbis egyik elengedhetetlen eszköze, hogy
megkérdezzük a társadalom azon tagjait, akiket e jelenség érint, hogy ők hogyan látják, mit
gondolnak róla3. (Az így kapott vélemények ugyan nem azonosak a jelenség „objektív”
lényegével, de minthogy az ilyen empirikus vizsgálat esetében a kutató nem is lép fel ilyen
„objektivitás” igényével, csupán azt vállalja fel, hogy az egyes szubjektív álláspontokat
regisztrálja, az eljárás elvileg korrektnek mondható.) Az ilyen típusú kutatás sikere azonban
nagy mértékben azon áll vagy bukik, hogy hogyan fogalmazzuk meg a kérdéseket. Ha tehát a
tárgyak szimbolikus jelentéseinek feltárását célzó kérdőíves vizsgálatban vagy interjúban azt
a kérdést tesszük fel kutatásunk alanyainak, hogy „milyen szimbolikus tárgyak vannak a
lakásában/környezetében”, akkor a válaszoló – ha egyáltalán válaszol -- vagy megjelöl 3-4
tárgyat, vagy –néhány jól értesült válaszoló – esetleg azt a választ adja, hogy „minden tárgya
szimbolikus”. Egyik válasszal sem tudunk sokat kezdeni. (A 3-4 megjelölt tárgy vagy arról ad
információt, hogy melyek azok a tárgyak, amelyeket a megkérdezett leginkább
szimbolikusaknak tekint, vagy arról, hogy mely tárgyai jutnak elsőként az eszébe). Célszerűbb
tehát némiképpen irányítani a válaszolót, lebontani a kérdést, és az egyes tárgyak által
kifejezhető tulajdonságokra irányuló kérdésekben minél többet felidézni a tárgyak különböző
lehetséges szimbolikus tartalmai közül (így nyilván olyan szimbolikus jelentések is említésre
fognak kerülni, amelyekre a megkérdezett magától nem gondolt volna); ezzel egyrészt
megismerhetjük egy-egy jelenség, tulajdonság, fogalom (például: presztízs, gazdagság,
fiatalság, öregség, modernség-elavultság, falusiasság-városiasság, férfiasság-nőiesség,
nemzeti jelleg, stb.) tárgyakkal való szimbolizálásának lehetőségeit, másrészt ezzel egyúttal
feltárhatjuk egy-egy tárgy szimbolikájának összetevőit is.
A tanulmány PDF-ben /1,1 MB/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése