2016. március 25.

Daniel Arasse: Ars memoriae és vizuális szimbólumok. A képzelet kritikája és a reneszánsz vége



Frances Yatesnek igaza van. A szakembereken kívül kevesen tudják, hogy a görögök, más művészetek mellett, kitalálták az emlékezés művészetét is.1 Valószínűleg még kevesebben ismerik fel, milyen fontos szerepet játszott ez a művészet az európai kultúra kialakulásában és legkidolgozottabb formái némelyikének megfogalmazódásában, egészen a XVII. század elejéig.
Hogy az emlékezés művészetét így elfelejtették, annak több oka van.

Először is, az emlékezés művészete titkos művészet; nem beszélve azokról a mágikus és okkult formákról, amelyeket a középkorban vagy a reneszánszban felvehetett, ez mindenképpen egyfajta művészet, techné, amely a róla szóló elméleti vagy pedagógiai fejtegetésektől eltekintve, belső művészet marad: invenciói nem a szemhez szólnak, még akkor sem, amikor csupán az emlékét teszik lehetővé annak, amiről beszélünk vagy amit megmutatunk. Eredetét tekintve az emlékezés művészete a retorikához kapcsolódik: hogy emlékezzen beszédeire, az ókori szónok épületeket, építményeket képzelt el, amelyekben „emlékhelyek" - latinul loci, görögül tópoi - különültek el; ezekbe az „emlékhelyekbe" meghatározott sorrendben képeket helyezett el, amelyekhez gondolatok - res - vagy szavak - verba - kapcsolódtak. Az ilyen módon emlékezetébe vésett beszéd elmondásakor a szónoknak csupán mnemonikus építményéhez kellett fordulnia: „mindent a helyén" talált, ezzel a módszerrel újra megalkothatta érveinek láncolatát.
A Memória a Retorika öt részének egyike volt, a megismerés eszköze és kifejezése.2


A tanulmány PDF-ben /72 KB/

Nincsenek megjegyzések: