Szemiológia és városkutatás című esszéjében Roland Barthes a városok strukturalitásáról és
nyelvéről ír: „A város egy diskurzus, és ez a diskurzus nyelvnek tekinthető: a város beszél a
lakóihoz, beszéljük városunkat, a várost, ahol élünk, már csak azáltal is, hogy ott lakunk,
közlekedünk és nézzük”.1 Nem csak lakói, hanem olvasói (feltehetőleg értő olvasói) is
vagyunk a bennünket körülvevő jeleknek, funkcióknak, tereknek és épületeknek. A világ
szövegszerűségének ilyen ’fantasztikus’ kiterjesztése lehetővé teszi az utópiák olvasatát,
hiszen maguk a narratív utópiák leírásokban élő időbeli és térbeli utazások.2 Máshol pont az
utópiák (Fourier falansztere) kapcsán jegyzi meg Barthes, hogy az irodalmi utópiák olvasása,
a bennük megálmodott világok részletgazdag bemutatása fejleszti és alakítja az olvasók tér- és
időérzékét.3 Az utópiák ’novuma’ a radikálisan új, a térben is időben más eljövetelét ígéri,
ugyanakkor a múlt és a jelen kísértetei gyakran vissza- vagy éppen hazajárnak
’seholországba’.
Leginkább angolszász utópiákkal és antiutópiákkal foglalkozom, és most – jelen
szövegemben – leginkább azok idő- és térbeli vonatkozásait olvasom majd, illetve különös
figyelmet fordítok az általam kiválasztott narratív utópiák emblematikus épületeire.
Nyilvánvalóan nagyon fellengzős lett volna úgy megadni a témát és a címet, mintha egy egész
irodalmi hagyomány építészeti kapcsolódásait venném figyelembe. A cím esetlensége és
esetlegessége helyett álljon itt egy dia: a londoni Senate House fotója, ma a londoni egyetem
könyvtára. Az 1930-as években Charles Holden tervei alapján készült neoklasszikus és art
deco stílusú épület (az 1920-as években épült new york-i Chrysler Building masszív brit
mása), mely a Második Világháborúban az Információügyi Minisztérium székháza volt,
fontos helyszínként szolgál George Orwell 1984 című, diktatórikus jövőképet elénk táró
disztópikus regényében. Tulajdonképpen a londoni épület adta az ihletet a hírhedt Minigaz
(zseniális magyar fordítása a regénybeli ‘újbeszél’ Minitrue szónak), azaz az Igazságminisztérium
leírásához, ahol a főhős, Winston Smith is dolgozik. Az ijesztőnek leírt
emblematikus “ragyogó fehér betonból készült”, óriási, mintegy 300 méter magas, “piramis
alakú” építményen olvasható a Párt hírhedt jelmondata: „A HÁBORÚ: BÉKE. A
SZABADSÁG: SZOLGASÁG. A TUDATLANSÁG: ERŐ.”4 Az épület nyitóképként,
amolyan felütésként pedig előadásom alcímére utal: az utópikus irodalom és az építészet
kölcsönhatására, egymásra hatására.
A tanulmány PDF-ben /307 KB/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése