A szellem csillagtérképe
Mintegy nyolcvan évvel ezelőtt az „Esztétika és az általános művészettudomány” című rendezvénysorozat
negyedik kongresszusán Ernst Cassirer nyitóelőadásának záróakkordjaként
kifejezte abbéli kívánságát és reményét, hogy közös munkájuk „minden kényszertől mentesen,
szabadon bontakozik ki, mindazonáltal határozott és világosan kivehető irányt követ
majd; hogy egy lépéssel tovább vezet bennünket a ’szellem csillagtérképe’ felé, melyet ma
még nélkülözünk.” E szavak mélységes és őszintén megélt kanti ihletettségének – azaz a világrend
harmonikus megszerveződése s az e rendhez való viszony transzcendentális
affirmálásának – máig tápláló ereje sem fedheti el előlünk a bennük (ti. Cassirer szavaiban)
fennmaradó s rezonáló hiábavalóságot. Hogy tehát létezhet-e valahol s valamikor (hogy rögtön
kapcsolódjak is a konferencia tematikájához) olyan létszituáció és világállapot, amidőn a
szellem csillagtérképe valamennyi lehetséges utat megmutatván képes számunkra eligazodást
nyújtani, mondjuk így, episztemikus, ontológiai, vagy így, immanens és transzcendens dolgainkat
illetően? Persze a kérdés legalább annyira filozófiátlan – merthogy miért ne törekedhetnénk
in abstracto a teljességre –, mint amennyire valóban kifejez egy naivitást célzó kritikát:
hogyan is hihetnénk a helyes utakat felmutató szellemi csillagtérkép létében s lehetségességében.
A magam részéről a gondolati tájékozódás terepeként mindenképpen fenntartanám a szellemi
csillagtérkép cassireri szóösszetételét, egyszersmind élnék annak szabadon kibontakozó,
végtelen sok irányt és perspektívát magában foglaló s lehetővé tevő térkonstitúciójával. Ebben
a térben elgondolásom szerint a tekintetet jól kivehető sűrűsödési és ritkulási pontok vonják
magukra, a gondolkodást törés- és szökésvonalak tagolják, intenzitások orgonapontjai köré
szerveződhetnek fogalmi és metaforikus alakzatok. Ebben a csillagtávlatú, de a szellem motiválta
térben reményeim szerint a gondolatmenetek úgy formálódnak, hogy nem szakadnak el
perspektivisztikus meghatározottságaiktól, viszont kontúrvonalaikat az újabb s újabb problémacsomópontok
interiorizálásával plauzibilisen lesznek képesek változtatni. Egymástól nem
idegen, de sok tekintetben távoli pontokat szeretnék összekötni gondolatkísérletemben: a fikció,
utópia, valószínűség és tér ritkán kerülnek egymással reflektált viszonyba. A fikció a reális,
referenciális és imaginárius kiasztikus játékteresítésével keletkezik, az utópia pedig éppen
abból veszi autarkiájának tápláló erejét, hogy egy abszolút távolságba tolja ki, ha nem éppen
tagadja mindenfajta hely létét. A fikció a viszonyítás helye, ismétlések, határolások, határátlépések,
határtalanítások, mintha-effektusok határozzák meg a teret, melyben létrejön. Ezzel
szemben az utópia maga a nem-hely helye, az abszolút sehol, „a térbeliség területen kívüli
változata” (Paul Ricoeur), a hely-telen tér alakzatrendje. Hogyan találkozhat tehát fikció és
utópia ugyanazon problémamezőben? Nos, ezennel a valószínűség fogalmának mobilizálásával
vonatkoztatnám egymásra őket – sajátos térkonstituálásukat figyelembe véve.
A tanulmány PDF-ben /305 KB/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése